Informacja prasowa starsza niż 1 rok, może zawierać nieaktualne dane. Najświeższe komunikaty prasowe znajdują się tutaj

Aktualne dane dotyczące Santander Bank Polska można znaleźć także na stronie santander.pl

wróć do listy informacji prasowych

Bezpieczne finanse na wakacjach – o czym pamiętać?

Phishing nie ma nic wspólnego z łowieniem ryb, a skimming z jazdą na nartach

Pliki banknotów przechowywanych w portfelu lub w kieszeniach powoli odchodzą do przeszłości. Teraz wyjeżdżając na wakacje zabieramy ze sobą najczęściej kartę płatniczą lub smartfon z aplikacją banku. Prosto, wygodnie i bezpiecznie, ale tylko pod warunkiem, że zachowamy niezbędne środki ostrożności. Eksperci
Banku Zachodniego WBK wybrali przykładowe nieprzyjemne zdarzenia, które mogą przydarzyć się urlopowiczowi, i przygotowali kilka rad, jak postępować w takich sytuacjach. Bo warto mieć świadomość, że phishing nie ma nic wspólnego z łowieniem ryb, a skimming z jazdą na nartach.

- Płacenie gotówką w trakcie urlopu traci na popularności. Za to coraz więcej polskich turystów zabiera ze sobą w podróż kartę płatniczą lub kredytową. Wynika to przede wszystkim z wygody – zamiast mieć przy sobie plik banknotów potrzebnych na cały wyjazd, lepiej zabrać jedną kartę lub telefon. Większość sklepów lub restauracji umożliwia płatności bezgotówkowe, a nawet jeśli nie, bankomatów, w których wypłacimy pieniądze, jest bardzo dużo. Warto jednak, nawet w czasie wakacyjnej beztroski, mieć świadomość sytuacji, które mogą wiązać się z potencjalną utratą pieniędzy, i wiedzieć, jak ich uniknąć lub co zrobić, gdy już nam się przytrafią – mówi Błażej Mika z Centrum Rozwoju Kart Płatniczych i Płatności w Banku Zachodnim WBK.

Broń hasła swego jak siebie samego
Nie ulega wątpliwości, że kradzież czy zgubienie karty płatniczej lub telefonu z aplikacją banku to nieprzyjemne sytuacje. Na szczęście, przy zachowaniu odpowiednich środków ostrożności, nic nie zagrozi naszym środkom finansowym. Dlaczego? Złodziej posiadając sam przedmiot – kartę czy telefon – nic z nimi nie zrobi. Dopiero znając kody PIN i hasła dostępu będzie w stanie dobrać się do naszych pieniędzy. Dlatego to właśnie na ochronie tych danych powinien się skupić każdy posiadacz karty płatniczej czy smartfona z aplikacją banku. Ważna jest również znajomość procedur postępowania w razie kradzieży naszych środków płatniczych oraz korzystanie z wszystkich dodatkowych zabezpieczeń. Między innymi z usługi 3D-Secure oferowanej przez Bank Zachodni WBK, która polega na tym, że płacąc w sklepie internetowym, jesteśmy proszeni o przeprowadzenie dodatkowego potwierdzenia transakcji.

Zanim się zorientowałem, czyli o utracie karty płatniczej
W sytuacji zgubienia lub kradzieży karty płatniczej pierwszą linią kontaktu jest zawsze infolinia banku lub System Zastrzegania Kart (zgłoszenia przyjmowane są pod numerem telefonu +48 828 828 828). Infolinia jest czynna całą dobę, więc zdarzenie można zgłosić o dowolnej porze. Bank najpierw zastrzega pieniądze, a następnie zabezpiecza dostęp do karty, a tym samym naszych pieniędzy. Jeżeli kradzież miała miejsce w Polsce, istnieje możliwość dalszego korzystania ze środków na rachunku, o ile mamy zainstalowaną aplikację mobilną. Dzięki usłudze BLIK dostępnej m.in. w BZWBK24 mobile, można płacić za zakupy w sklepach i Internecie oraz wypłacać gotówkę z bankomatów. Alternatywną formą płacenia za zakupy, nie tylko w Polsce, ale także na całym świecie, są płatności zbliżeniowe dostępne na telefonach z systemem Android 4.4 (lub nowszych) i wyposażonych w moduł NFC. Aby płacić zbliżeniowo telefonem należy wcześniej pobrać w BZWBK24 mobile kartę mobilną. Podczas pobytu za granicą istnieje również możliwość zamówienia duplikatu karty, ale na jej dostarczenie trzeba będzie poczekać nawet tydzień. W przypadku kradzieży, po skontaktowaniu się z bankiem, należy zdarzenie zgłosić także na policję.

Bez telefonu jak bez ręki
W sytuacji utraty telefonu z zainstalowaną aplikacją mobilną ważne jest, aby zablokować go w banku. Można to zrobić samodzielnie w bankowości internetowej (o ile użytkownik w danym momencie ma dostęp do komputera), za pośrednictwem infolinii banku lub doradcy online. Zatem jest to podobna procedura jak w przypadku utraty karty płatniczej. Warto też pamiętać, że jeśli bezpiecznie korzystamy z telefonu, czyli blokujemy go hasłem i nie udostępniamy danych do logowania, to ustrzeżemy się kłopotów. Nasze pieniądze będą bezpieczne.

Skimming danych karty – czym jest i jak się przed nim ustrzec?
Skimming jest przestępstwem, które polega na nielegalnym skopiowaniu zawartości paska magnetycznego karty płatniczej bez wiedzy jej posiadacza w celu wytworzenia kopii i wykonywania nieuprawnionych płatności za towary i usługi lub wypłat z bankomatów. W przypadku skimmingu bankomatowego, przestępcy instalują na bankomatach lub w ich wnętrzu specyficzne urządzenia, które służą do pozyskiwania danych z paska magnetycznego (czytnik) oraz PIN-u (kamera lub fałszywa klawiatura). Warto jednak podkreślić, że wiele kart, w tym te wydawane przez Bank Zachodni WBK, zostały odpowiednio zabezpieczone w ramach systemu monitorującego służącego do ochrony kart. Nie zwalnia to jednak z czujności. Korzystając z bankomatu należy pamiętać o zasłanianiu klawiatury podczas wpisywania kodu PIN oraz czytaniu ekranów informacyjnych instruujących o właściwym wyglądzie bankomatu.

Phishing, czyli nielegalne podszywanie się pod bank
Phishing to metoda oszustwa, w której przestępca, w celu wyłudzenia danych, podszywa się pod bank. W praktyce najczęściej wygląda to tak, że klient otrzymuje maila od instytucji, w której prowadzi rachunek bankowy. Warto jednak być czujnym i sprawdzić, kto jest nadawcą wiadomości, bo z reguły nie jest nią bank. W ten sposób autorzy spreparowanej korespondencji próbują skłonić adresatów do wejścia na stronę „weryfikacja” lub inną o tytule sugerującym konieczność potwierdzenia danych do logowania. W tekście zazwyczaj ukryty jest link prowadzący do zupełnie innej strony, która ma wyłudzić dane logowania do bankowości elektronicznej. W sytuacji, gdy otrzymamy taką korespondencję i nie mamy pewności, od kogo pochodzi, najlepiej zadzwonić na infolinię i dopytać o szczegóły otrzymanego maila. Warto jednak pamiętać, że banki nie wysyłają wiadomości e-mail z prośbą o weryfikację danych personalnych. Trzeba także zwracać uwagę na prawidłowość adresu bankowości internetowej i sprawdzać ważność certyfikatu dla tego adresu oraz upewnić się, że połączenie z bankiem jest szyfrowane.
- Urlop nie zwalnia nas z czujności, dlatego pomimo relaksu i dobrej zabawy, powinniśmy mieć z tyłu głowy podstawowe zasady bezpieczeństwa i ochrony własnych danych i pieniędzy – podsumowuje Błażej Mika z Banku Zachodniego WBK.