wróć do listy informacji prasowych
Zielona transformacja: szanse i wyzwania dla małych i średnich przedsiębiorstw – nowy raport Santander Bank Polska
Zielona transformacja to nie tylko wyzwania, ale i szanse dla małych i średnich przedsiębiorstw. Nowy raport Santander Bank Polska „Zielona transformacja a MŚP – jak uzyskać przewagę konkurencyjną?” pokazuje, że dzięki wprowadzeniu niezbędnych zmian, sektor MŚP może umocnić swoją pozycję rynkową oraz zbudować trwałe relacje biznesowe w ramach łańcucha dostaw.
Zielona transformacja to nadal kluczowy element europejskiej strategii zmierzającej do osiągnięcia neutralności klimatycznej do 2050 r. Proces ten będzie się wiązał z ogromnymi inwestycjami. Zgodnie z Polityką Energetyczną Polski do 2040 roku (PEP2040), realizacja projektów energetycznych niezbędnych do dekarbonizacji gospodarki pochłonie środki na poziomie nawet 1,6 biliona złotych.
Sektor MŚP a wyzwania związane ze zrównoważonym rozwojem
Co ważne, wymóg wprowadzenia proekologicznych zmian, coraz częściej nie ogranicza się tylko do dużych firm. Dotyczy on również dominujących w naszym kraju małych i średnich przedsiębiorstw. Ich znaczenie dla polskiej gospodarki z roku na rok wzrasta. Według zeszłorocznych danych Głównego Urzędu Statystycznego funkcjonuje u nas blisko 43,5 tys. firm z sektora MŚP. Są one pracodawcami dla ponad 2,1 mln osób, a ich wygenerowane przychody to ponad 1,1 bln zł.
Przygotowany przez Santander Bank Polska raport „Zielona transformacja a MŚP – jak uzyskać przewagę konkurencyjną?” pokazuje, że wprowadzenie zasad zrównoważonego rozwoju nie musi być przykrą koniecznością, wynikającą z regulacji. Przeciwnie, może być realną wartością dodaną dla biznesu. Autorzy przekonują, że należy podchodzić do tych zmian jak do strategicznego kierunku, który może przynieść przedsiębiorstwu trwały rozwój, zwiększyć efektywność operacyjną, otworzyć nowe rynki i wzmocnić reputację firmy.
W raporcie przedstawiane są również praktyczne wskazówki, jak przedsiębiorstwa mogą skutecznie wdrożyć zrównoważone działania w swoim biznesie. Omawiane są przykładowe strategie i narzędzia, pomagające w tworzeniu produktów oraz usług, a także konkretne studia przypadków firm z branży spożywczej, motoryzacyjnej, czy tworzyw sztucznych. Dla części przedsiębiorstw transformacja oznaczała termomodernizację budynków, dla innych zakup energooszczędnych maszyn, dla kolejnych przetwarzanie – do ponownego wykorzystania – odpadów.
Santander Bank Polska oferuje wsparcie finansowe i doradcze
- Raport Santander Bank Polska pokazuje, że branża MŚP ma szansę na wykorzystanie wprowadzanych zmian do wzmocnienia swojej pozycji na rynku. Jednak kluczowe jest, by zacząć działać już teraz. Na razie, co pokazują nasze badania, jedynie jedna trzecia właścicieli firm zamierza realizować cele związane z dekarbonizacją. Z drugiej strony, ten sam odsetek osób uważa, że działalność ich przedsiębiorstwa nie ma większego wpływu na klimat. Dlatego tak ważna jest edukacja. Należy pokazać biznesowi, że zielona transformacja jest naprawdę opłacalna. Inwestycje w zrównoważony rozwój i technologie przyjazne środowisku mogą nie tylko poprawić konkurencyjność, ale także zminimalizować ryzyko związane z regulacjami klimatycznymi. Santander Bank Polska oferuje wsparcie finansowe i doradcze, które pozwoli firmom na płynne przejście przez ten proces. Udostępnia też bezpłatne narzędzia, takie jak kalkulator śladu węglowego, który pozwala firmie oszacować i wygenerować raport emisyjności – mówi Lech Gałkowski, Członek Zarządu Santander Bank Polska kierujący Pionem Bankowości Biznesowej i Korporacyjnej.
Małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce stoją przed wyjątkową szansą związaną z transformacją w kierunku zrównoważonego rozwoju. Adaptacja zrównoważonych praktyk nie tylko wzmacnia odpowiedzialność społeczną i ekologiczną, ale także otwiera drogę do długoterminowego sukcesu i budowania przewagi konkurencyjnej. Jako kluczowi uczestnicy globalnych łańcuchów dostaw, MŚP mogą znacząco zwiększyć swoją efektywność operacyjną i wzmocnić reputację na rynku. Analizy KPMG potwierdzają, że to realna możliwość – niektóre firmy już dostrzegły potencjał zrównoważonego rozwoju i z sukcesem go wykorzystują — mówi Justyna Wysocka-Golec, Partnerka, Liderka Zespołu Corporate ESG, Climate and Nature w KPMG w Polsce.
Z naszego doświadczenia wynika, że wiele przedsiębiorstw obawia się wyzwań związanych ze zrównoważonym rozwojem. Tymczasem raport pokazuje, że ten megatrend może stać się dźwignią rozwoju – stymuluje poszukiwanie innowacji w produktach, modelach biznesowych czy łańcuchu dostaw. Pomaga również budować odporność na kluczowe ryzyka środowiskowe i społeczne. Nie jest to zatem przykry obowiązek, lecz inwestycja, która może przynieść wymierne korzyści biznesowe, społeczne i środowiskowe – dodaje Anna Grygiel-Tomaszewska, Dyrektorka w Zespole Corporate ESG, Climate and Nature w KPMG w Polsce.
Jak pokazują dane Narodowego Banku Polskiego, sektor MŚP w Polsce podchodzi na razie do zielonej transformacji bardzo ostrożnie. Nadal z energii odnawialnej nie korzysta aż 70 proc. badanych firm, a blisko 60 proc. nie zmienia i nie planuje zmieniać swojego miksu energetycznego.
Zielona transformacja - szansą na sukces
Według autorów raportu „Zielona transformacja a MŚP – jak uzyskać przewagę konkurencyjną?”, zrównoważony rozwój stawia przed małymi i średnimi przedsiębiorstwami szereg wyzwań – zarówno regulacyjnych, jak i rynkowych. Mimo to firmy, które zdecydują się na inwestycje w nowe technologie oraz optymalizację swoich procesów, mogą wyjść z tego procesu z dużymi korzyściami. Odpowiednio przeprowadzone zmiany pozwolą im – dzięki efektywnemu zarządzaniu energią i zasobami – na obniżenie kosztów operacyjnych, a także na poprawę konkurencyjności. Przedsiębiorstwa, które dostosują się do wymogów zrównoważonego rozwoju, nie tylko zyskają przewagę na rynku, ale także zbudują pozytywny wizerunek w oczach konsumentów i inwestorów. Przemiany związane z zieloną transformacją mogą również zwiększyć szanse małych i średnich przedsiębiorstw na uzyskanie, na preferencyjnych warunkach, dodatkowych środków finansowych.
Raport „Zielona transformacja a MŚP – jak uzyskać przewagę konkurencyjną?” przygotowany przez Santander Bank Polska we współpracy z KPMG można pobrać w całości na stronie: https://www.santander.pl/lp/zielona-transformacja
Santander_raport Zielona transformacja a MŚP – jak uzyskać przewagę konkurencyjną_infografika
Rozmiar: 1787x2527
Pobierz