Informacja prasowa starsza niż 1 rok, może zawierać nieaktualne dane. Najświeższe komunikaty prasowe znajdują się tutaj
Aktualne dane dotyczące Santander Bank Polska można znaleźć także na stronie santander.pl
wróć do listy informacji prasowych
Praca przepisem na udane wakacje? Co 3. nastolatek w Polsce dorabia do kieszonkowego
Wakacje to idealny moment na podjęcie pracy przez nastolatków. Jak wynika z badania Santander Bank Polska, choć ponad 80% młodych ludzi dostaje pieniądze na swoje wydatki, tylko 42% otrzymuje regularne kieszonkowe. Już co 3. nastolatek zarabia – w domu lub poza nim.
Ponad 80% nastolatków dostaje pieniądze na swoje wydatki, jednak tylko 42% regularnie – co tydzień lub co miesiąc. Niemal 1/5 młodych ludzi otrzymuje kieszonkowe nieregularnie, co może utrudniać im naukę zarządzania finansami. Prawie połowa badanych dostaje pieniądze od rodziców wtedy, gdy o nie poprosi. Ponad 15% dzieci otrzymuje zapłatę za wykonywanie obowiązków domowych – posprzątanie pokoju czy pościelenie łóżka. Ponad 18% dostaje pieniądze w nagrodę np. za dobre stopnie, a 46% jako prezenty np. z okazji urodzin.
– Kieszonkowe jest istotnym elementem w wychowaniu ekonomicznym dzieci i młodzieży. Ważne, aby wypłacać je regularnie. Kieszonkowe nie może być zbyt wysokie, ponieważ wtedy młodzi ludzie nie mają motywacji do oszczędzania. Należy także uświadamiać rodziców, że dawanie dzieciom pieniędzy w nagrodę lub za wykonanie obowiązków domowych, nie jest właściwym podejściem. Zamiast tego warto zaproponować dodatkowe prace, za które dziecko zarobi pieniądze, np. zamiast jechać na myjnię, poprosimy dziecko o umycie samochodu – mówi dr Agata Trzcińska z Wydziału Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego, konsultantka merytoryczna projektu Finansiaki.
Wakacyjna praca – pierwszy krok do finansowej samodzielności
Niemal jedna trzecia badanych nastolatków podejmuje prace zarobkowe. Najwięcej zarabiających, bo aż 44% jest wśród najstarszych badanych w wieku 16-18 lat. Prace zarobkowe podejmuje 33% dzieci w wieku 10-12 i 32% w wieku 13-15 lat. Młodsi nastolatkowie częściej zarabiają w domu, natomiast starsi poza domem.
Dlaczego młodzi pracują? Bo chcą mieć pieniądze na własne wydatki i przyjemności – tak odpowiada aż 71% badanych młodych. Kolejną istotną motywacją jest przyjemność czerpana z samej pracy, którą wskazała jedna trzecia pracujących nastolatków. Tylko niewielki odsetek badanych pracuje z konieczności – zaledwie 3%, ponieważ ich rodzicom brakuje pieniędzy, a 4% z tych, którzy zarabiają, musi się samodzielnie utrzymywać.
– Zarządzanie finansami osobistymi to umiejętność przydatna przez całe życie. A samodzielnie zarobione przez nastolatki pieniądze stwarzają dobrą, naturalną okazję właśnie do takiej nauki w praktyce. Aby ułatwić wejście w świat finansów w Santander Bank Polska mamy konta i karty dla dzieci i nastolatków. Prowadzimy też projekt Finansiaki, który wspiera edukację finansową, pomaga rodzicom i nauczycielom przekazywać niezbędną wiedzę ekonomiczną już od najmłodszych lat – mówi Agnieszka Glińska-Pytlarz z Santander Bank Polska, odpowiedzialna za projekt Finansiaki.
Kontrola rodzicielska a samodzielność
Około połowa osób badanych jest zadowolona z tego, jak często rodzice włączają się w ich decyzje o wydatkach i nie chcieliby, żeby angażowali się bardziej. Jednak 47% nastolatków chciałoby, żeby rodzice rzadziej kontrolowali ich wydatki (47%) oraz mniej się nimi interesowali (44%). Im starsi nastolatkowie, tym mniej chcą kontroli, rozmów czy też zainteresowania rodziców w kwestiach ich wydatków.
– Wraz z wiekiem rośnie chęć samodzielności nastolatków i ich opór wobec kontroli finansowej, dlatego rodzice powinni stopniowo pozwalać młodzieży na usamodzielnianie się i dawać większą swobodę. Jednakże nie powinno to zwalniać rodziców z rozmów z dziećmi o pieniądzach – wielu nastolatków wskazuje, że kwestie ekonomiczne są dla nich interesujące, ale jednocześnie często sami nie wychodzą z inicjatywą pogłębiania tej wiedzy i zadawania pytań. Dlatego taką inicjatywę powinni przejąć rodzice – tłumaczy dr Agata Trzcińska z Wydziału Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego, konsultantka merytoryczna projektu Finansiaki.