Informacja prasowa starsza niż 1 rok, może zawierać nieaktualne dane. Najświeższe komunikaty prasowe znajdują się tutaj

Aktualne dane dotyczące Santander Bank Polska można znaleźć także na stronie santander.pl

wróć do listy informacji prasowych

2,6 mln beneficjentów inicjatyw Grupy Santander z zakresu edukacji finansowej

  • Grupa Santander zamierza przekroczyć swój cel 10 milionów osób, które wzmocniła finansowo do 2025 roku w ramach swojej strategii odpowiedzialnej bankowości. Tym samym po raz kolejny przyczynia się do realizacji celów zrównoważonego rozwoju (SDG) Organizacji Narodów Zjednoczonych.
  • W Polsce, bank od kilku lat prowadzi autorski projekt „Finansiaki”. Jego celem jest wsparcie kompetencji edukacyjnych z obszaru finansów i przedsiębiorczości rodziców oraz nauczycieli poprzez udostępnienie im odpowiednich materiałów. W ramach projektu prowadzony jest portal internetowy, organizowane zajęcia w przedszkolach i szkołach. Przygotowano także poradniki i praktyczne rady dot. świata finansów.
  • W pierwszej połowie 2022 roku Santander przeprowadził ponad 570 warsztatów w ramach różnych inicjatyw, z których skorzystało ponad 5 000 osób, w tym 1700 w wieku powyżej 65 lat.

 

W ciągu ostatnich trzech lat (2019 - 2021) z projektów i programów edukacji finansowej Grupy Santander   skorzystało 2,6 mln osób. Santander już od ponad 10 lat realizuje podobne programy w każdym kraju, w którym prowadzi swoją działalność. Działania są prowadzone wspólnie z pracownikami banku, organizacjami pozarządowymi i innymi instytucjami. Programy przekazują najbardziej potrzebującym podstawową wiedzę z zakresu finansów i wspierają w podejmowaniu świadomych decyzji.

Edukacja finansowa to jeden z trzech filarów strategii inkluzywności finansowej Grupy Santander, obok zapewnienia dostępności i finansowania. Jest elementem programu odpowiedzialnej bankowości, którego celem jest wzrost sprzyjający włączeniu społecznemu. W ubiegłym roku Santander pomógł 860 000 osób uzyskać dostęp do podstawowych usług finansowych. Udzielił także finansowania ponad 1,1 mln klientów detalicznych i MŚP mających problemy z uzyskaniem kredytu lub znajdujących się w trudnej sytuacji finansowej. Przyczynił się do podniesienia poziomu wiedzy finansowej u 1,3 mln osób. 

Lara de Mesa, Globalna Dyrektor ds. Odpowiedzialnej Bankowości Banco Santander, powiedziała: „Edukacja finansowa jest kluczowym czynnikiem sprzyjającym włączeniu finansowemu. Wnosi bezpośredni wkład w realizację siedmiu z 17 celów zrównoważonego rozwoju ONZ do roku 2030, które mają zapewnić dobrobyt ludziom, przedsiębiorstwom i całemu społeczeństwu.”

Na ostatnim spotkaniu Globalnego Partnerstwa na rzecz Włączenia Finansowego (GPFI) G20, eksperci akademiccy i instytucjonalni podkreślali rolę digitalizacji w procesie włączenia społecznego. Mówiono także jak finanse elektroniczne oraz edukacja finansowa i ochrona konsumentów pomagają w pokonywaniu barier związanych z brakiem umiejętności.

Grupa Santander ma kilka programów edukacyjnych, dzięki którym każdy może nauczyć się podstaw finansów, budżetowania i zarządzania ryzykiem oraz podejmowania właściwych decyzji dla siebie i swoich rodzin. W 2021 roku bank wprowadził wspólne zasady dotyczące przejrzystości i jakości dla wszystkich swoich inicjatyw, zgodnie ze standardami OECD, aby promować przystępną i interaktywną naukę. Inicjatywy Grupy Santander w zakresie edukacji finansowej (79 w 2021 r.) obejmują warsztaty i kursy stacjonarne, a także strony internetowe, materiały, poradniki do samodzielnej nauki i gry online.

Edukacja finansowa w Polsce

„Finansiaki” to autorski projekt Santander Bank Polska, którego celem jest wsparcie kompetencji edukacyjnych z obszaru finansów i przedsiębiorczości rodziców oraz nauczycieli. Jest to realizowane poprzez udostępnienie odpowiednich materiałów edukacyjnych. Głównym elementem projektu jest portal internetowy https://finansiaki.pl/, działający od grudnia 2016 roku. Jest on dostępny przez urządzenia mobilne i certyfikowany jako strona internetowa bez barier. Zamieszczono na nim materiały edukacyjne np. scenariusze lekcji, wskazówki dot. rozmów z dziećmi, pomysły na gry i zabawy. Zostały one opracowane przez ekspertów i zawierają różnorodne pomysły na budowanie wiedzy o zarządzaniu pieniędzmi przez zabawę i wspólne spędzanie czasu z dziećmi.

Program uzupełniają zajęcia w przedszkolach i szkołach – prowadzone w ramach wolontariatu pracowniczego. Przygotowano też bezpłatny poradnik dla rodziców „Finansiaki. To My!” do nauczania postaw przedsiębiorczości dzieci w wieku od 3 do 14 lat. Jest on dostępny także on-line do pobrania na stronie Finansiaki. W ramach akcji prowadzony jest też profil „Finansiaki to My” na Facebooku, który pokazuje rodzicom w jaki sposób przybliżać dzieciom świat finansów. W 2021 roku nawiązano dodatkowo współpracę z influencerami i blogerami parentingowymi.

Edukacja finansowa w innych krajach

Projekty edukacyjne realizowane są również w dziewięciu krajach Europy i obu Ameryk. W ubiegłym roku, w Wielkiej Brytanii pracownicy banku prowadzili warsztaty z zakresu przeciwdziałania oszustwom. W Chile bank prowadzi platformę Sanodelucas, uczącą właściwego korzystania z produktów finansowych. Prowadzi także program edukacji finansowej w szkołach, we współpracy z Ośrodkiem Polityki Publicznej Pontificia Universidad Católica de Chile. W Meksyku, bank prowadzi kursy edukacji finansowej w ramach programu Tuiio, Finanzas de tú a tú ("Finanse jeden do jednego"). Oferuje też gry, symulatory finansów osobistych oraz pogadanki w placówkach Work Café i w kanałach online. W Argentynie, Santander organizuje warsztaty prowadzone przez swoich pracowników-wolontariuszy. Między innymi dzięki nim zapewnia "podstawowy zestaw wiedzy finansowej" dla najbardziej wrażliwych grup społecznych. W Brazylii, bank oferuje kursy i narzędzia online, prowadzi program Parceiros em Ação ("Przyjaciele w akcji") zapewniający specjalistyczne materiały z zakresu wiedzy finansowej., Realizuje też inicjatywę pod nazwą Escola, w ramach której pracownicy wygłaszają pogadanki w szkołach. Ponadto Santander współpracuje z międzynarodowymi partnerami, aby promować włączanie finansowe w krajach, w których prowadzi działalność np. w ramach Partnerstwa CEO na rzecz Inkluzywności Ekonomicznej (CEOP).