Informacja prasowa starsza niż 1 rok, może zawierać nieaktualne dane. Najświeższe komunikaty prasowe znajdują się tutaj

Aktualne dane dotyczące Santander Bank Polska można znaleźć także na stronie santander.pl

wróć do listy informacji prasowych

Fundacja Santander partnerem strategicznym ogólnopolskiego projektu edukacyjnego „Lodówka na medal”

Fundacja Santander wspólnie z Bankiem Żywności SOS w Warszawie uruchomiły kampanię edukacyjną „Lodówka na medal”, która ma na celu kształtowanie pozytywnych nawyków dotyczących przechowywania i gospodarowania żywnością oraz szerzenie wiedzy na temat skutków zjawiska marnowania żywności. W ramach projektu „Lodówka na medal” uruchomiono warsztaty edukacyjne w szkołach oraz wyjątkową grę online.

Według danych PROM, aż 5 mln ton jedzenia marnuje się w Polsce - na etapach produkcji, przetwórstwa, dystrybucji i konsumpcji. Gospodarstwa domowe marnują 3 mln ton żywności, czyli aż 60% wyrzucanego jedzenia – to oznacza, że w polskich domach w każdej sekundzie wyrzucamy do kosza ponad 90 kg jedzenia. Marnując żywność marnujemy też wodę, paliwo, energię i przyczyniamy się do wzrostu emisji gazów cieplarnianych. Bez wdrożenia skutecznych rozwiązań, nie będzie możliwe powstrzymanie katastrofy klimatycznej.

Projekt „Lodówka na Medal” jest odpowiedzią na zjawisko marnowania żywności i próbą przeciwdziałania jego zgubnemu wpływowi na klimat.

- Jako Bank Żywności SOS w Warszawie postanowiliśmy wzmocnić nasze dotychczasowe działania edukacyjne i zasiać ziarenko wiedzy od najmłodszych lat. Po pierwsze, dzięki wsparciu Wolontariuszy Fundacji Santander Bank Polska ruszamy od marca do szkół podstawowych w całej Polsce, by zaprosić dzieci do gry. Podczas lekcji uczniowie dowiedzą się o skali problemu, skutkach marnowania żywności i wypracują sposoby na niemarnowanie. Dodatkowo, przy pomocy makiety magnetycznej, dzieci nauczą się jak przechowywać odpowiednio produkty żywnościowe w lodówce oraz poza nią, by na dłużej zachowały świeżość. Aby przenieść edukację poza szkołę, do domów i by zaciekawić każdego z nas – powstała również gra on-line www.lodowkanamedal.pl dostępna w wersji mobilnej i na komputerze. W grze, w atrakcyjny sposób można nauczyć się uproszczonych zasad przechowywania żywności. Mistrzowie zostają w grze Ratownikami Żywności i otrzymują dyplom – mówi Iwona Wojtaszek, kierowniczka ds. współpracy z biznesem w Banku Żywności SOS w Warszawie.

Jak wynika z raportu o perspektywach zapobiegania marnotrawstwu żywności w Polsce do 2030 roku, wprowadzenie edukacji o ograniczaniu marnowania jedzenia mogłoby zmniejszyć to zjawisko nawet o jedną trzecią. Aby tak się stało konieczne jest jednak uczenie młodych pokoleń właściwych postaw i zachowań konsumenckich, mądrego gospodarowania żywnością i niemarnowania jedzenia.

- Dobre nawyki kształtuje się od najmłodszych lat, niezależnie czy dotyczy to świata finansów, dbania o zdrowie czy odpowiedzialnego gospodarowania żywnością. Jednym z celów Fundacji Santander jest edukacja i szerzenie wiedzy także tej związanej z ekologią i zmianami klimatu. Jest to jeden z naszych priorytetów, któremu poświęcamy bardzo dużo uwagi. Dlatego z ogromnym entuzjazmem włączyliśmy się w kampanię dotyczącą pozytywnych nawyków związanych z przechowywaniem i gospodarowaniem żywności. Wiele danych pokazuje, że skala tego zjawiska w Polsce jest znacząca i mamy nadzieję, że jednym ze skutecznych sposobów walki z nim i szerzenia wiedzy będzie nasza kampania – powiedziała Marzena Atkielska, prezes Fundacji Santander. 

W projekt „Lodówka na medal” włączyły się m.in. Bank Żywności SOS w Warszawie, Fundacja Santander Bank Polska S.A. im. Ignacego Jana Paderewskiego, partnerzy z branży AGD: Amica, Electrolux, Samsung oraz Związek Pracodawców AGD APPLIA.