wróć do listy informacji prasowych

Polskie mleko podbija zagraniczne rynki

  • Polska jest jednym z największych producentów mleka w Unii Europejskiej. Na koniec 2019 roku udział naszego kraju w łącznej unijnej produkcji wyniósł prawie 10%, co dało czwarte miejsce, tuż za Holandią.
  • Motorem napędowym krajowego sektora w ostatniej dekadzie była sprzedaż zagraniczna. W latach 2010-2020 wartość eksportu produktów mlecznych z Polski zwiększyła się o 82% osiągając 2,1 mld euro.
  • Sektor mleczarski jest również ważnym elementem krajowej branży rolno-spożywczej. Jak wynika z danych GUS, produkcja mleka krowiego odpowiada za ok. 16% łącznej wartości produkcji rolniczej.

 

Polska jest obecnie jednym z największych producentów mleka w Unii Europejskiej. Nasza branża mleczarska przez ostatnią dekadę przeszła gruntowne zmiany jeśli chodzi o technologię i organizację produkcji. Na koniec 2019 roku udział naszego kraju w łącznej unijnej produkcji wynosił blisko 10%, co dało nam czwarte miejsce, za liderami Niemcami i Francją oraz tuż za Holandią. Sektor mleczarski jest również ważnym elementem krajowej branży rolno-spożywczej. Z danych GUS wynika, że produkcja mleka krowiego odpowiada za około 16% łącznej wartości produkcji rolniczej.

W ostatniej dekadzie łańcuch produkcji i przetwórstwa mleka w Polsce ulegał silnym zmianom. Obserwowaliśmy systematyczny rozwój jeśli chodzi o technologię i organizację produkcji czy poprawę jakości. Widać też wyraźnie konsolidację produkcji mleka w średnich i dużych gospodarstwach, przy jednoczesnej poprawie efektywności. Wskazują na to m.in. wyniki Powszechnego Spisu Rolnego, realizowanego w ubiegłym roku, ale również badania z poprzednich lat. Trend konsolidacji jest również widoczny w przetwórstwie, gdzie przy rosnących przychodach spada liczba przedsiębiorstw, a wynika to głównie ze spadku w grupie najmniejszych firm – mówi Grzegorz Rykaczewski, analityk sektorowy Santander Bank Polska.

mleko 1

Źródło: DG Agri

Eksport motorem napędowym branży

Branża mleczarska w ostatnich latach dynamicznie się zmienia pod wpływem otoczenia zewnętrznego, w przypadku polskiego sektora najważniejszym czynnikiem była chęć wejścia na nowe rynki. W latach 2010-2020 wartość eksportu produktów mlecznych z Polski zwiększyła się o 82% osiągając 2,1 mld euro. Wolumen zwiększył się o 101% do 1,7 mln ton. Nawet w trudnym roku 2020, kiedy pandemia utrudniała eksport, wyniki pozostały stabilne.

- W bieżącym roku wzrost w eksporcie artykułów mleczarskich jest kontynuowany. Jak wynika z danych Ministerstwa Finansów, w pierwszej połowie roku wartość sprzedaży zagranicznej była wyższa o 5% w relacji rocznej. Nieznacznie niższą dynamikę zarejestrowano w ujęciu wolumenowym. Głównym rynkiem zbytu pozostaje Unia Europejska, ale uwagę zwraca coraz większa aktywność polskich firm na rynkach państw trzecichpodkreśla Grzegorz Rykaczewski, analityk sektorowy Santander Bank Polska.

W ostatnich latach, Polska w sposób znaczący zwiększyła udział w handlu produktami płynnymi wewnątrz Unii. W 2020 roku wyniósł on 7,5% wobec 3,2%, które zanotowano w 2012 roku. Udział w handlu masłem zwiększył się w tym okresie z 4% do 4,6%, z kolei w przypadku serów odnotowano wzrost z 3,8% na 4,4%. Wysokie wzrosty odnotowano również w udziale Polski w łącznym unijnym eksporcie poza UE. Dotyczyło to wszystkich głównych kategorii, w tym m.in. dla mlecznych produktów płynnych, których udział zwiększył się z 1% do 15%. W efekcie w ostatnich latach obserwujemy wzrost znaczenia przychodów z eksportu w łącznych przychodach sektora - w 2020 roku wyniósł on 18%.

Polskie mleko podbija nowe rynki

Rosnące zainteresowanie polskimi produktami poza Unią Europejską widać na przykładzie produktów mleczarskich płynnych. Od stycznia do czerwca tego roku eksport w ujęciu wolumenowym był wyższy o 11% niż rok wcześniej. W pierwszej dziesiątce głównych odbiorców, najwyższe dynamiki przyrostu odnotowano w sprzedaży poza Unię.

W strukturze odbiorców, w analizowanym okresie, pojawiła się Dominikana, zajmując wysokie czwarte miejsce. Odnotowano 5-krotny wzrost sprzedaży do Republiki Południowej Afryki oraz trzykrotny wzrost do Korei Południowej. Z kolei o 65% wyższy był eksport do Chin, które są drugim najważniejszym odbiorcą, po Niemczech. Wysoką dynamikę odnotowano także w sprzedaży do Chile (68%).

Wzrost znaczenia krajów poza UE widać również w przypadku serwatki. Łączny eksport w trakcie pierwszego półrocza zwiększył się o 4%. Z zbliżonym tempie rosła sprzedaż do największego odbiorcy tego asortymentu, tj. do Chin. Z kolei wyższą dynamikę odnotowano w przypadku Indonezji (+35%) i Tajlandii (+39%), prawie trzykrotnie wzrosła też sprzedaż do Japonii.

Banki pomagają realizować sprzedaż zagraniczną

Eksport, a szczególnie eksport na rynki dalekie geograficznie, bywa dla wielu firm dużym wyzwaniem, pod względem organizacyjnym, logistycznym, ale też ryzyka prawnego czy finansowego. Dużym ułatwieniem jest profesjonalne wsparcie w zakresie usług finansowych, związanych z transakcją sprzedaży na każdym etapie.

- Santander Bank Polska oprócz szerokiego zakresu produktów, również walutowych wprowadza globalne rozwiązania oferujące kluczowe usługi dla firm międzynarodowych w czasie rzeczywistym – One Trade Portal. Aktualnie wdrożona została możliwość śledzenia statusu wykonanej płatności – GTS Payments Tracker. Przejrzysta informacja na temat opłat za transakcję,  sprawdzenie czasu przetwarzania na każdym etapie transakcji czy potwierdzenie wpłynięcia przelewu na rachunek odbiorcy. Wszystkie te rozwiązania dają klientom pełny i aktualny obraz stanu ich międzynarodowych płatności SWIFT – wyjaśnia Joanna Studnik, Menedżer Zespołu Bankowości Transakcyjnej w Santander Bank Polska.