Informacja prasowa starsza niż 1 rok, może zawierać nieaktualne dane. Najświeższe komunikaty prasowe znajdują się tutaj
Aktualne dane dotyczące Santander Bank Polska można znaleźć także na stronie santander.pl
wróć do listy informacji prasowych
Polacy chętnie kupują książki – w tym roku wydajemy na nie ponad 30% więcej niż rok temu
Z analiz wydatków kartowych klientów Santander Bank Polska wynika, że więcej wydajemy w księgarniach oraz salonikach prasowych. Nasze wydatki w sklepach stacjonarnych i online z tej kategorii z roku na rok wzrastają – na przełomie lipca i sierpnia 2021 r. Polacy wykonali w nich ponad 30% więcej transakcji kartami niż przed rokiem.
Polacy czytają więcej książek - jak podaje Biblioteka Narodowa, poziom czytelnictwa w Polsce w 2021 r. jest najwyższy od 2014 r. Według ostatniego raportu, 42% badanych deklaruje, że w ciągu ostatnich 12 miesięcy przeczytało choć jedną książkę lub przynajmniej jej fragment.[1] Z okazji Dnia Miłośnika Książki analitycy Santander Bank Polska przyjrzeli się temu, jak wyglądają nasze zakupy w tej kategorii. Zwiększone zainteresowanie widać wyraźnie w danych transakcyjnych[2], które wskazują, że wydatki kartowe klientów banku w księgarniach stacjonarnych, salonach prasowych oraz sklepach internetowych były w pierwszych tygodniach sierpnia o 34% wyższe niż w analogicznym okresie w 2020 r. oraz o ponad 50% wyższe niż w roku 2019.
Od początku 2021 r. do początku sierpnia klienci Santander Bank Polska wydawali średnio 4 mln zł tygodniowo na zakupy w księgarniach i salonach prasowych, co oznacza wzrost o ok. 1 mln zł w porównaniu z rokiem poprzednim. Co ciekawe, największy przyrost transakcji kartowych w tym sektorze miał miejsce tuż przed wakacjami, a obecnie ponownie obserwujemy tendencję wzrostową.
- Jak wynika z analizy danych kartowych, nasi klienci wykonują w tym roku średnio o 15 tysięcy więcej transakcji w księgarniach i salonach prasowych niż przed rokiem. Szczytowym momentem zakupu produktów czytelniczych w pierwszej połowie roku był przełom maja i czerwca, kiedy wolumen transakcji przekroczył rekordowe 100 tysięcy tygodniowo – mówi Przemysław Chojecki, data scientist z Santander Bank Polska
Książka papierowa pierwszym wyborem
Raport Biblioteki Narodowej wskazuje, że książki najczęściej kupujemy sobie sami – tak wskazuje 45% badanych, a w drugiej kolejności pożyczamy je od znajomych (32%), lub dostajemy w prezencie (34%). Jak pokazują dane z ubiegłych lat, szczególnie popularne jest w Polsce obdarowywanie bliskich książkami w okresie świątecznym. Według danych za 2020 r. grudniu konsumenci przeznaczali na ich zakup tygodniowo ponad 11 mln zł, czyli ponad trzykrotnie więcej niż w pozostałych okresach roku.[3] Co ciekawe, respondenci badania Biblioteki Narodowej wciąż chętniej sięgają po książki w formie papierowej niż cyfrowej.
[1] https://www.gov.pl/web/kulturaisport/42---wzrost-poziomu-czytelnictwa-w-polsce
[2] Analiza obejmuje tylko transakcje bezgotówkowe wykonane kartami
[3] Analiza wydatków kartowych klientów Santander Bank Polska