wróć do listy informacji prasowych

Ponad milion klientów Santander Bank Polska założyło profil zaufany przez swoją bankowość elektroniczną

Od marca 2020 roku liczba klientów Santander Bank Polska, którzy założyli profil zaufany przez bankowość elektroniczną niemal się podwoiła. Obecnie wynosi już ponad milion, podczas gdy przed pandemią było to około 580 tysięcy osób.

Pandemia COVID-19 skłoniła wielu klientów do załatwienie elektronicznie wielu spraw urzędowych, co jest możliwe dzięki profilowy zaufanemu. W Santander Bank Polska, klienci podczas trwającej pandemii zakładali średnio kilkadziesiąt tysięcy nowych profili miesięcznie. 

Podobnie wyglądają dane dla całego kraju, w 2020 roku liczba Polaków posiadających profil zaufany została także podwojona. Od stycznia do grudnia ubiegłego roku założono ich 4,17 mln, a ogólna liczba aktywnych profili zaufanych w połowie stycznia 2021 roku przekroczyła już 9 milionów[1].

Co to jest profil zaufany?

Profil zaufany to narzędzie, przez które można uzyskać dostęp do wielu serwisów i usług administracji publicznej. Profil można założyć bez wychodzenia z domu, na przykład przez usługi bankowości elektronicznej Santander Internet. Po weryfikacji tożsamości możliwe jest załatwienie spraw urzędowych bez stania w kolejkach i bez wychodzenia z domu. Profil zaufany można także założyć poprzez kwalifikowany podpis elektroniczny oraz nowy dowód osobisty.

Dzięki Profilowi zaufanemu można m.in.:

- uzyskać dostęp do portalu pacjent.gov.pl, na którym można otrzymać e-receptę, e-zwolnienie, a także przechowywać historię zdrowia/choroby

- skorzystać z Internetowego Konta Pacjenta, przez które można zarejestrować się na konkretny termin szczepienia (obecnie dotyczy to grupy seniorów określonej przez Ministerstwo Zdrowia)

- załatwić formalności związane z programem Rodzina 500 plus, programem Dobry Start czy Kartą Dużej Rodziny

- założyć firmę lub zawiesić jej działalność, a także załatwić inne sprawy urzędowe, na platformie biznes.gov.pl

- rozliczyć swój PIT

- uzyskać dostęp do platformy epuap.gov.pl (Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej), która daje możliwość podpisywania i składania dokumentów w urzędach, takich jak wniosek o wydanie dowodu osobistego, odpisów aktów stanu cywilnego czy zgłoszenie urodzenia dziecka

- sprawdzić liczbę punktów karnych i termin ich wygaśnięcia na portalu cepik.gov.pl

- uzyskać dostęp do portalu PUE ZUS, gdzie dostępne są dane związane z ubezpieczeniami społecznymi, zwolnieniami lekarskimi oraz informacje o stanie konta ubezpieczeniowego w ZUS. Przez portal można też złożyć wniosek o zwolnienie ze składek ZUS, w ramach „Tarczy Antykryzysowej”

Ze wszystkich usług dostępnych po aktywowaniu profilu zaufanego największym zainteresowaniem cieszyły się: wniosek o dowód osobisty, sprzedaż lub nabycie pojazdu, odpis aktu stanu cywilnego i zgłoszenie narodzin dziecka. W zeszłym roku złożono online prawie 334 tysiące wniosków o dowód osobisty, zgłoszono zbycie/nabycie ponad 601 tysięcy pojazdów, prawie 198 tysięcy razy zawnioskowano o odpis aktu stanu cywilnego. W 2020 roku dzięki profilowi zaufanemu zgłoszono prawie 147 tysięcy narodzin dzieci[2].

 

 

Wyjaśnienia pojęć i definicji dotyczących usług reprezentatywnych na santander.pl/PAD. Santander Internet/Santander mobile to usługa bankowości elektronicznej. Szczegóły oferty, informacje o opłatach, prowizjach dostępne są na stronie santander.pl oraz pod numerem 1 9999 (opłata zgodna z taryfą danego operatora).Stan na 03.02.2020 r.

 

 

[1] Dane opublikowane przez Cyfryzacja KPRM, 14.01 i 04.01.2021

[2] Dane opublikowane przez Cyfryzacja KPRM, 14.01 i 04.01.2021