204 firmy w IV edycji Programu Rozwoju Eksportu

Zakończył się cykl warsztatów IV edycji Programu Rozwoju Eksportu (PRE). W 12 regionalnych spotkaniach w całym kraju wzięli udział przedstawiciele 204 polskich firm. Swoim know-how podzieliło się z nimi 38 Ambasadorów Eksportu – przedsiębiorców, którzy już zaistnieli na rynkach zagranicznych i wiedzą, jak pokonywać bariery w ekspansji.

Wyniki ankiet z IV edycji PRE pokazały, że firmom spodobała się nowa formuła wydarzeń. – Modyfikacja spotkań regionalnych w kierunku bardziej kameralnych warsztatów eksportowych była strzałem w 10-tkę. Po trzech edycjach, w których o praktycznych rozwiązaniach opowiadali eksperci, teraz umożliwiliśmy gościom „konsultacje” z Ambasadorami Eksportu, czyli przedsiębiorcami, którzy mają bogate doświadczenia eksportowe. Uczestnicy wymieniali się spostrzeżeniami, zadawali mnóstwo pytań i żywo  dyskutowali – mówi Robert Antczak, dyrektor Sprzedaży Produktów Bankowości Korporacyjnej Banku Zachodniego WBK i jeden z pomysłodawców PRE. Antczak wskazuje, że dużym zainteresowaniem cieszyły się przykłady sukcesów eksportowych Ambasadorów Eksportu z poszczególnych regionów, ale też panele dotyczące roli i nowej organizacji wsparcia państwa dla eksporterów. Tu głównymi tematami były założenia dla trade offices oraz Polskiej Agencji Handlu i Inwestycji powstającej na bazie Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych

Słabsze wyniki eksportu, większa potrzeba pomocy eksporterom

Robert Antczak wskazuje, że zarówno otwartość przedsiębiorców w dyskusjach, jak i ich zainteresowanie szykowanymi zmianami w organizacji pomocy państwa dl-a eksportu, dowodzą, że polskie firmy są bardzo zainteresowane „wychodzeniem” za granicę. – Ostatnie dane z eksportu, równolegle do informacji z całej gospodarki, są słabsze. Właśnie teraz znaczenie programu takiego jak PRE jest szczególnie widoczne. W trudniejszych okolicznościach przedsiębiorcy potrzebują jeszcze więcej wsparcia i praktycznych wskazówek – mówi Antczak.

Co w kolejnych edycjach PRE?

W związku z bardzo dobrą informacją zwrotną od uczestników IV edycji PRE, Bank Zachodni WBK będzie kontynuować warsztatową, otwartą formułę spotkań. Kolejne sesje z Ambasadorami Eksportu odbędą się wiosną i jesienią 2017 r. – 51% uczestników spotkań IV edycji wskazało, że największym wyzwaniem w ekspansji jest dla nich znalezienie kontrahentów na rynkach zagranicznych. To konkretna potrzeba i na tym aspekcie będziemy się skupiać w kolejnych miesiącach – podkreśla Antczak.

Pomoc przedsiębiorcom w znajdowaniu odbiorców zagranicznych jest również głównym celem misji gospodarczych organizowanych przez Bank Zachodni WBK w ramach PRE. – Pod koniec listopada zabraliśmy 25 producentów żywności do Madrytu na spotkanie z przedstawicielami hiszpańskich sieci handlowych. Były dobre rozmowy biznesowe w formule B2B, prezentacje produktów oraz szansa nawiązania relacji z dużymi, regionalnymi i ogólnokrajowymi, sieciami dystrybucji w Hiszpanii. Realna pomoc w biznesie to główna idea Programu Rozwoju Eksportu – mówi Antczak.

------

Program Rozwoju Eksportu (PRE) to projekt skierowany do firm, które chcą rozpocząć działalność poza Polską lub które za granicą są już obecne, ale mają poszukują rozwoju działalności na kolejnych rynkach zagranicznych.

Inicjatorem PRE jest Bank Zachodni WBK, zaś Partnerami Merytorycznymi Bisnode, Google, KPMG i Korporacja Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych S.A. Na projekt składają się m.in. konferencje, seminaria, śniadania biznesowe oraz wirtualne i stacjonarne misje handlowe. Podczas tych wydarzeń Partnerzy dzielą się z przedsiębiorcami merytoryczną wiedzą i doświadczeniem. Prezentują konkretne, praktyczne narzędzia i rozwiązania z zakresu finansowania handlu zagranicznego, ubezpieczeń, analizy potencjalnych rynków ekspansji, weryfikacji partnerów biznesowych czy możliwości wykorzystania dotacji. Poruszane zagadnienia są systematycznie konsultowane z przedsiębiorcami i dzięki temu dopasowane do ich zainteresowań.

Za pomysł i realizację projektu Bank Zachodni WBK został wyróżniony INNOWATOREM WPROST 2015 oraz nagrodą LUMINATUS 2016 Bloomberg Businessweek Polska dla najbardziej innowacyjnych projektów na polskim rynku. Program Rozwoju Eksportu otrzymał także dwie srebrne statuetki w prestiżowym konkursie branży Public Relations „Złote Spinacze” 2016.

http://www.bzwbk.pl/ms/rozwoju-eksportu/program-rozwoju-eksportu.html